Viktminsking av Oscar Åkerström

Många har frågat mig var jag har försvunnit någonstans, hur jag kan har gått ner så mycket i vikt och om jag faktiskt har fått någon typ av ätstörning då jag har gått ner väldigt mycket i vikt på väldigt kort tid.

När jag var 14 spelade jag fotboll i Gantofta IF (i en by utanför Helsingborg) och åkte på en skada som löd krossad minisk samt ledband.

Därefter började en enorm process för mig med 1,5 års intensiv rehab-träning för att få tillbaka mina muskler i knäet samt benet.

Ungefär när jag var 16 var jag tillbaka på fotbollsplanen ungefär 20 kilo tyngre på grund av att jag inte hade fått den ”vardagliga träningen” som jag var van vid då man samtidigt åt lika mycket som när jag tränade aktivt och flitigt i stort sätt varje dag.

Men en dag i september 2011 fick det vara nog att vara kraftigt överviktig eller som jag alltid säger ”krämig”. Jag skrev då för första gången i mitt in mig på ett gym och tränade sedan 4-5 dagar i veckan (bara på gymmet) och när jag var hemma gjorde jag 200 situps (olika varianter), 150 armhävningar100 rygglyft och 20-25 minuters snabb löpning (detta gjordes de dagar jag inte var på gymmet). Därför jag valde att lägga upp min träning så var för att jag ville att kroppen hela tiden skulle vara i ”tränings-mode”.

Det räcker dock inte bara att träna mer, för mig var det också mycket med vad jag åt och drack, jag drack fruktansvärt mycket Coca Cola tidigare (runt 3-4 liter varje dag) och käkade väldigt mycket godis, chips och inte så mycket nyttiga saker såsom sallad till exempel. Jag åt helt enkelt för mycket av det goda.. 

Dagen då jag började träna vägde jag 115 kilo nu idag efter cirka 10 månader av träning och hälsosam kost (till viss del) väger jag otroliga 78 kilo. Personligen är jag otroligt nöjd och stolt över mig själv för att ha klarat att gå ner 37 kilo på 10 månader!

Så nej, jag har inga ätstörningar, jag har tränat och käkat rätt mat och nu är min plan i att bygga upp lite mer muskler än vad jag har nu. Nedan kan ni se en jämförelsebild (en klassisk då och nu bild…)!

Mina tips till er är att aldrig ge upp man måste hela tiden finna motivationen i det man gör, man måste hela tiden vilja kämpa. Det är jobbigt i början men efter ett tag så vänjer sig kroppen och sinnet med all träning och allt som tillkommer runt det. Blod, svett och tårar indeed!

Har ni några frågor får ni gärna skriva till mig så skall jag göra vad jag kan för att besvara dem!

Vänliga hälsningar,
Oscar Åkerström – Stolt medlem av Josef – Skiteam

Leave a Reply

